Ο Μίκης Θεοδωράκης και οι φίλοι του στην Κρήτη

Το πιανιστικό έργο του Μίκη Θεοδωράκη

E-mail Εκτύπωση
Share

synedrioTΑΤΙΑΝΑ ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ

«Το πιανιστικό έργο του Μίκη Θεοδωράκη»

ΠΕΡΙΛΗΨΗ

Η εισήγησή αυτή με θέμα το πιανιστικό έργο του Μίκη Θεοδωράκη είναι απόρροια πολυετούς ακαδημαϊκής μελέτης και ερμηνευτικής εμπειρίας, σε στενή συνεργασία με τον δημιουργό, γεγονός καθοριστικό για την αποκωδικοποίηση, κατανόηση και απόδοση της μουσικής του.

Το μουσικό έργο του Μίκη Θεοδωράκη, πλούσιο σε όγκο, σε φόρμες και θεματολογία, είναι ευρέως γνωστό και καταξιωμένο στο σύνολό του. Τα συμφωνικά του έργα έχουν επανειλημμένα φιλοξενηθεί σε αίθουσες διεθνούς κύρους, και έχουν ερμηνευτεί από μερικές από τις μεγαλύτερες ορχήστρες του κόσμου, ενώ μουσικολόγοι, μελετητές και κριτικοί το έχουν κατατάξει στη σελίδα των κορυφαίων σύγχρονων συνθετών του 20ου αιώνα.

Σε αντίθεση με το δημοφιλή χαρακτήρα πολλών του έργων, τα έργα για πιάνο και πιάνο με ορχήστρα δεν είναι γνωστά στο ευρύ κοινό και δεν παρουσιάζονται συχνά σε προγράμματα συναυλιών. Στην πραγματικότητα η αξία τους είναι πολυσήμαντη, καλύπτουν ευρεία χρονική έκταση και μαρτυρούν την μουσική εξέλιξη ενός χαρισματικού συνθέτη μέσα από πλήθος ερεθισμάτων, ιστορικών βιωμάτων και μουσικών εμπειριών. Αναδεικνύουν τη λιγότερο γνωστή του πλευρά, αυτή του εγκεφαλικού, βαθυστόχαστου, σύγχρονου και ιδιωματικού συνθέτη, που συνδυάζει την 'άρτια τεχνική' με την 'αληθινή έμπνευση'. Το μεγαλύτερο μέρος των έργων για πιάνο προέρχεται από την πρώτη δημιουργική περίοδο του Μίκη Θεοδωράκη (1940-59), αποδεικνύει εξέχουσες ικανότητες στη δημιουργία μινιατούρας και την οικονομία εκφραστικών μέσων, πέρα από τις μεγάλες φόρμες που χαρακτηρίζουν τα συμφωνικά και λυρικά του έργα. Αναδεικνύουν τον χαρακτήρα του πιάνου, βασικό όργανο του συνθέτη, ως σύγχρονο δεξιοτεχνικό ερμηνευτικό μέσο, άλλοτε αυτόνομο, άλλοτε ως καθοριστικό μέλος της σύγχρονης συμφωνικής ορχήστρας και άλλοτε να δεσπόζει σολιστικά συμπράττοντας με αυτήν. Το πιανιστικό έργο του Μίκη Θεοδωράκη είναι πολυδιάστατο, δυναμικό, πρωτότυπο, συναρπαστικό, και αποτυπώνει τις ανησυχίες, τις επιρροές, και τελικά την εξέλιξη του προσωπικού μουσικού ύφους του συνθέτη.

 

Τατιάνα Παπαγεωργίου
Γεννήθηκε στην Αθήνα. Η Τατιάνα Παπαγεωργίου σπούδασε πιάνο με τον καθηγητή Τώνη Γεωργίου (Εθνικό Ωδείο) και έλαβε το Δίπλωμα Πιάνου με 'Αριστα παμψηφεί και της απονεμήθηκε Πρώτο Βραβείο Χρυσό Μετάλλιο. Επιπλέον σπούδασε Ανώτερα Θεωρητικά (Αρμονία, Αντίστιξη, Φούγκα, Ενορχήστρωση) με τους συνθέτες Μιχάλη Τραυλό, John Wilkinson και Περικλή Κούκο. Συνέχισε ανώτερες σπουδές πιάνου στο Βασιλικό Κολέγιο και στη Βασιλική Ακαδημία Μουσικής του Λονδίνου (Πιάνο και Διεύθυνση Ορχήστρας), με υποτροφίες - βραβεία του Βασιλικού Κολεγίου, του Βρετανικού Συμβουλίου και του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών (Ι.Κ.Υ.). Καθηγητές της υπήρξαν οι διεθνούς φήμης πιανίστες Yonty Solomon (Λονδίνο), Lev Vlassenko (ΗΠΑ), Alexander Kelly (Λονδίνο), Tania Sarkrorssova - Alexeev (Λονδίνο), Karl - Heinz Kammerling (Ζάλτζμπουργκ), καθώς και οι Bernard Ringeissen, Lev Naumov και Duo Ganev σε διεθνή σεμινάρια.
Κατά την οκταετή παραμονή της στο Λονδίνο και παράλληλα με τις σπουδές της, ανέπτυξε έντονη μουσική δραστηριότητα αποσπώντας σημαντικές διακρίσεις (RCM Schumann Prize, Park Lane Group Competittion, BC Fellowship, RCM Concerto Trial). Από το 1988 έως το 1991 συμμετείχε στα σεμινάρια πιάνου της Θερινής Ακαδημίας Mozarteam του Ζάλτσμπουργκ, της Α.Δ. Ακαδημίας της Βιέννης και στο Θερινό Φεστιβάλ της Βαρκελώνης με υποτροφία των Jeunesses Musicales. Το 1991 έκανε το ντεμπούτο της στο Λονδίνο με το Δεύτερο Κονσέρτο για Πιάνο και Ορχήστρα του Rachmaniofott με την ορχήστρα του Βασιλικού Κολεγίου Μουσικής του Λονδίνου. Το 1994 φοίτησε στο Πανεπιστήμιο Ιντιάνα (Μπλούμινγκτον) των ΗΠΑ, όπου έγινε δεκτή στο Artist's Diploma, ενώ το 1995 ολοκλήρωσε σπουδές Μάστερ με διάκριση στο Πανεπιστήμιο Ρέντινγκ της Αγγλίας με ερευνητικό θέμα το πιανιστικό έργο του Heitro Villa-Lobos. Στο ίδιο πανεπιστήμιο υπήρξε μέλος του διδακτικού προσωπικού, ενώ σήμερα ολοκληρώνει διδακτορική διατριβή με θέμα το πιανιστικό έργο του Μίκη Θεοδωράκη.
Έχει δώσει ρεσιτάλ στην Ελλάδα, Αγγλία, Αυστρία, Ισπανία, Αυστραλία και ΗΠΑ. Έχει συνεργαστεί επίσης ως σολίστ με ορχήστρες όπως με τη Φιλαρμονική του Λονδίνου (LPO), τη Συμφωνική του Βασιλικού Κολεγίου Μουσικής του Λονδίνου, την Καμεράτα - Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής, την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης, την Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ και την Ορχήστρα Σύγχρονης Μουσικής της ΕΡΤ, τη Συμφωνική Ορχήστρα Εναρμόνια, τη Συμφωνική Ορχήστρα του Τσίτσεστρερ, τη Συμφωνική Ορχήστρα του Χειστινγκς, τη Συμφωνική Ορχήστρα του Πανεπιστημίου Ρέντινγκ κ.α. Οι πρόσφατες εμφανίσεις της στο Ηρώδειο, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης και στο Queen Elizabeth Hall του Λονδίνου, με έργα του Μίκη Θεοδωράκη σε παγκόσμια πρώτη εκτέλεση και υπό τη διεύθυνση του συνθέτη, απέσπασαν εξαιρετικά σχόλια από το διεθνή τύπο και τους κριτικούς. Έχει ηχογραφήσει ολόκληρο το πιανιστικό έργο του Μίκη Θεοδωράκη (FM records), έχει συνεργαστεί μαζί του στην επιμέλεια και τελική διαμόρφωση πιανιστικών του έργων και έχει δώσει διαλέξεις και σεμινάρια πάνω σε αυτό το θέμα σε πανεπιστήμια της Ελλάδας και του εξωτερικού. Παράλληλα με τη σολιστική της δραστηριότητα, διδάσκει στο Αμερικάνικο Κολέγιο Ελλάδος (Κολέγιο Derree).


ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Αναλυτικά η εισήγηση θα καταχωρηθεί εδώ στο άμεσο μέλλον.

 

Διάλογοι & Διαλογισμοί

Ομιλίες & Κείμενα

Διεθνές Συνέδριο

"εκ βαθέων"

ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ